عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر عوامل اقلیم در بروز تصادفات رانندگی در محور سیاهکل– دیلمان

قسمتی از متن پایان نامه :

تعریف شبکه[1] و انواع شبکه ها

واژه شبکه که در مواردی نظیر شبکه‌های کمک رسانی، شبکه‌های آب رسانی، شبکه‌های حمل ونقلی و… بکار می‌رود معنا و مفهوم وسیع و در عین حال پیچیده‌ای دارد و اما مفهوم کاربردی شبکه عبارت می باشد از ساخت‌های فضایی ویژه‌ای که از طرق مختلف کانال‌های نقاط اصلی و فرعی را به هم وصل می‌نماید. پس شبکه حمل­ونقل، ساختاری از مجتمع‌های به هم پیوسته راه هستند که ارتباط دهنده قسمتهای مختلف کشور می باشند. شبکه‌های حمل ونقل را می‌توان از جهات مختلفی تقسیم بندی نمود. برای مثال می‌توان بر اساس نوع تکنولوژی بکار گرفته شده، عملکرد سیستم مورد بهره گیری، سرویس‌های قابل ارائه و یا بر اساس نوع مالکیت و… دسته بندی نمود. شبکه‌های حمل ونقل بر اساس تسهیلاتی که برای اجزاء جریان فراهم می‌نمایند و این اجزاء به آنها تکیه می‌کنند به چهار دسته تقسیم می شوند که بطور متداول به آنها مدلهای حمل ونقل گفته می گردد.

الف) حمل ونقل زمینی

زیر سیستمهای حمل ونقل زمینی خود به دو زیر گروه جاده‌ای و ریلی و یا راه آهن تقسیم می گردد. این تقسیم بندی سلسله مراتبی به دلیل وجود تفاوتهای اساسی در نوع تکنولوژی‌های مورد بهره گیری آنهاست. از نظر عملی و در واقع این دو زیر گروه دارای شبکه‌های جداگانه‌ای می باشند. بطور کلی در زیر گروه جاده‌ای، راه‌ها دارای دو خاصیت عمده اصلی می‌باشند که یکی ایجاد دسترسی به نقاط و کاربری‌های اطراف آنها و دیگری تأمین حرکت برای وسیله نقلیه عبوری می‌باشد. برای آنکه حرکت وسایل نقلیه با سرعت بیشتری انجام گیرد، لازم می باشد که از توقف‌های پی در پی در سیستم به مقصود مسافرگیری، بارگیری و تخلیه بار کاسته گردد. پس و بطور اختصار خاصیت حرکت و دسترسی در خلاف جهت یکدیگر اقدام می نمایند و بهبود یکی، موجب افت کیفیت و در دیگری می باشد. راه‌ها به گونه معمول براساس عملکرد و سرویس دهی خود، در استانداردهای کشورهای مختلف به چندین گروه مختلف تقسیم می شوند و در واقع چنین تقسیم بندی موجب توسعه سیستماتیک راه‌ها و ایجاد تعادل بین ظرفیت شبکه، سرعت، ایمنی، راحتی رانندگان و تأثیرات محیط زیستی می گردد. بطور معمول در اکثر استانداردهای و آیین نامه ها، جاده‌ها و معابر با در نظر داشتن جایگاه مکانی شان به دو گروه شهری و بین شهری (و یا روستایی) تقسیم می گردد. راه‌های شهری شامل معابری می باشد که در شهر واقع شده اند و گروه راه‌های بین شهری در برگیرنده جاده هایی می باشد که در خارج از مناطق شهری قرار گرفته اند طبقه بندی راه‌های بین شهری در بعضی از استانداردها به صورت زیر مطرح گردیده می باشد.

 

راه‌های بین شهری :

  • راه‌های شریانی (راه‌های اصلی و راه‌های فرعی)
  • راه‌های جمع کننده (راه‌های اصلی و راه‌های فرعی)
  • راه‌های محلی

خاطر نشان می گردد که در راه‌های اصلی، حرکت در بالاترین سطح خود و دسترسی در پایین‌ترین حد خود طراحی شده و رفته رفته این موارد در راه‌های دیگر تغییر کرده تا اینکه در راه‌های محلی، دسترسی در بالاترین حد و حرکت در پایین‌ترین سصح ممکن در نظر گرفته شده می باشد.

1-Net work

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1– آیا بین شرایط اقلیمی و آب و هوایی و تصادفات جاده ای محدوده پژوهش ارتباط هست؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2- بارزترین عنصر اقلیم مؤثر در تصادفات جاده ای محدوده پژوهش کدام می باشد؟

 

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه

دسته بندی : پایان نامه ارشد