عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر عوامل اقلیم در بروز تصادفات رانندگی در محور سیاهکل– دیلمان

قسمتی از متن پایان نامه :

مشخصات طبیعی محدوده مورد مطالعه

3-2-1 توپوگرافی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

علت وجودی شهرها علاوه بر عامل نظامی یا ارتباطی، به گونه عمده اقتصادی – به ویژه مبادله کالایی بوده می باشد، بسیاری از شهرهای ایران در کانونهایی پا گرفته اند که پسکرانه زراعی وسیعی در پیرامون آنها وجود داشته می باشد. در نواحی کوهستانی به دلیل نبود زمینهای مستعد کافی برای کشاورزی، مناسبات تولیدی در زمینه تولیدات زراعی وجود نداشته و یا اینکه در حدی نبوده می باشد که بتواند به صورت مازاد تولیدات کشاورزی مبادله گردد. از طرف دیگر صورت بندی اجتماعی مستقر در نواحی کوهستانی، اکثراً جوامع ایلی و کوچ نشین را شامل می گردید که به تبعیت از چرای دام، پیوسته از محلی به محل دیگر کوچ می کردند. این عدم وابستگی پایدار به محیط طبیعی، خود یکی از مهمترین علت های عدم پیدایش و تکوین کانونهای شهری در نواحی کوهستانی می باشد. جوامع ایلی در طبقه بندی اجتماعی خود گروههای بسته ای هستند که اساس اقتصادی آنها متکی به دامداری بوده و بسیاری از نیازهای خود را رأساً تولید می کردند. به بیانی دیگر مناسبات اقتصادی آنها با نظام مصرف و مبادله سازمانهای اجتماعی پایدار مانند شهرها پیوند چندانی نداشت. وجود یک چنین استقلال نسبی در مناسبات تولیدی و معیشتی جوامع کوچ نشین که ساکنان اصلی نواحی کوهستانی بودند،‌ در طول تاریخ موجب شده می باشد که کانونهای شهری نتوانند در این نواحی علت وجودی خود را پیدا کرده و تکامل و توسعه یابند. (رهنمایی، 1369، ص 78)

شهرهای کوهستانی، پایکوهی و یا شهرهای مستقر در دامنه های دره ای و مخروط افکنه ها، معمولاً شیبدار بوده و ضمن اینکه شیب عمومی آنها در یک جهت می باشد، در جهات مختلف نیز دارای شیب هستند. وجود این شیب ها اگرچه از بعضی جهات مانند زیبایی شهر، جلوگیری از انباشت مواد تخریبی در سطح شهر،‌ و یا شستشوی طبیعی معابر توسط رواناب (به هنگام بارندگی) و غیره مهم می باشد. و لیکن شیب سطح شهرها (بالاخص شیبهای بحرانی و بیش از اندازه) می تواند مشکلاتی نظیر وقوع سیل، دشواری          حمل و نقل درون شهری، اختلال در احداث بناها و تأسیسات،‌ حرکات و دینامیکهای دامنه ای مخرب، و امثال آنرا به بار آورد. با انجام یک سری مطالعات توپوگرافیک نیز می توان جهت شبکه خیابانی و معابر شهر را به تناسب شیب زمین مشخص نمود. (زمردیان،1381، ص 29)

یکی از کاربردهای مطالعات توپوگرافیک در حوزه های نفوذ شهرها، شناسایی مراکز دارای توان فراغتی و استراحتی می باشد. در طراحی شهری در نظر داشتن امکانات مختلف کاربری فضا، در حوزه­های نفوذ و نواحی پیرامونی شهری نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. زیرا که فعال کردن این کانونهای جانبی، به عنوان مراکز فراغتی و استراحتی قابل دسترس شهرنشینان خود نوعی برنامه ریزی برای تعادل بخشیدن به منظومه منطقه شهری می باشد.

در این گونه مطالعات بایستی به انواع تأسیسات و امکانات فراغتی متناسب با فصل توجه داشت. بدین ترتیب که نقشهای فراغتی تابستانی نظیر ییلاقی، گردشگاهی، کوهنوردی و کوهپیمایی، آب درمانی، صید و شکار را از نقشهای فراغتی زمستانی مانند ورزشی و تفریحی و غیره تفکیک نموده و متناسب با تقاضا، تأسیسات لازم را پیش بینی نمود. چه بسا در بعضی حوزه های نفوذ شهری و یا نواحی قابل دسترسی شهرها،        بهره برداری از منابع آب درمانی یا آب معدنی میسر باشد. مطالعه نقشه­های توپوگرافی و تطبیق آنها با   نقشه های زمین شناسی و نقشه آبهای معدنی ایران می توانند راهگشای خوبی برای برنامه ریزی شهری در سطح فراگیر باشد. (رهنمایی،‌ 1369، ص 108)

شکل جغرافیای گیلان به صورت بدنه ای پرچمی شکل و شامل البرز غربی و جلگه گیلان در جنوب و گردنی استوار و افراشته شامل؛ کوههای لاهیجان و جلگه ساحلی در جهت شمال می باشد که ناهمواریهای آن از دو قسمت کوهها و جلگه تشکیل شده می باشد.

تیپ  محدوده مورد مطالعه سیاهکل به دیلمان  به گونه کلی جنگلی کوهستانی می باشد، اراضی کوهستانی عمدتًا شامل ارتفاعات کوتاه و بلند متعدد می باشند که قسمتی از سلسله جبال البرز را تشکیل می دهد. و از لحاظ طبقه بندی ارتفاعی مطابق به نقشه طبقات ارتفاعی ، طبقات ارتفاعی 500-0 متر ، 1000-500 متر ، 1500-1000 متر ، 2000-1500 متر و بالای 2000 متر تقسیم بندی شده می باشد. بطوریکه این محور ارتباطی بین ارتفاع 500-0 متر تا ارتفاع 2000-1500 متر واقع گردیده می باشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1– آیا بین شرایط اقلیمی و آب و هوایی و تصادفات جاده ای محدوده پژوهش ارتباط هست؟

2- بارزترین عنصر اقلیم مؤثر در تصادفات جاده ای محدوده پژوهش کدام می باشد؟

 

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه