مطالعه تأثیر عوامل اقلیم در بروز تصادفات رانندگی در محور سیاهکل– دیلمان

قسمتی از متن پایان نامه :

اهمیت پیش بینی هواشناسی در عبور و مرور جاده ای در ایران و ایجاد ایستگاه های هواشناسی مخصوص جاده ها

          کشور ایران بخش عظیمی از فلات ایران را شامل می گردد که در عرض های متوسط منطقه معتدله نیمکره شمالی واقع شده می باشد. وجود تنوع توپوگرافی از حیث گسترش و همچنین ارتفاع سبب شده که ویژگیهای نواحی گوناگون از نظر پارامترهای اقلیمی متفاوت باشد و در واقع عامل توپوگرافی ویژگیهای اقلیمی نواحی گوناگون را دگرگون کرده می باشد . شبکه راههای کشور از بخشهای مختلف این رشته کوه ها و از ارتفاعات عبور می کند و اغلب راه های کوهستانی در شمال غرب و مرکز ایران در ماههای سرد سال پوشیده از برف بوده و به لحاظ برودت بیش از حد هوا، سطح راهها یخبندان می باشد. فعالیت های راهداری زمستانه در کشور ما از اوایل دی ماه هر سال شروع شده و تا نیمه فروردین ماه سال بعد ادامه می یابد.

‏با در نظر داشتن مخاطرات و حوادث جانی و مالی جبران ناپذیر ناشی از وضعیت بد جوی به وجود آمده در سالهای اخیر در اکثر جاده های ارتباطی به ویژه مناطق کوهستانی کشور، لزوم تأسیس یک شبکه ایستگاههای هواشناسی جادهای که بتواند کلیه برنامه های دیده بانی و تجزیه و تحلیل مورد نیاز جهت ارائه خدمات مربوط به امور حمل و نقل اقتصادی و اجتماعی را انجام دهد، ضروری می باشد.

‏تعداد و نرخ تصادفات و کشته های ناشی از تصادفات جاده ای در ایران بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه می باشد. به طوری که با بیش از 000/200 حادثه در هر سال، بالاترین آمار تصادفات را در جهان به خود اختصاص داده می باشد. تحقیقات اخیر در ایران نشان می دهدکه 25 ‏درصد تلفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی ناشی از تصادفات جاده ای می باشد شرایط جوی صاف بیشترین سهم را در رخداد سوانح به خود اختصاص داده می باشد (2/83%) که مهمترین دلیل آن غالب بودن شرایط جوی صافی در کشور و افزایش تردد و ترافیک در چنین شرایطی می باشد. دومین شرایط ‏نامساعد جوی بارندگی (8/43%) سهم بیشتری از دیگر شرایط دارد و سایر شرایط از قبیل ابری (3/37%)، برف (6/12%)، مه (7/5%) و طوفان (6/0%) به ترتیب سهم کمتری را به خود اختصاص داده اند.

‏سایر ایستگاه های هواشناسی جاده ای که به بهره برداری رسیده می باشد عبارتند از گردنه حیران ( اردبیل)، گردنه بدرانلو (خراسان شمالی)، گردنه آهوان (سمنان) گردنه بره مرده (چهارمحال و بختیاری) گردنه آوج (قزوین)، مله شور (کهگیلویه و بویراحمد) دهانه شمالی کنداون، پلور و باد دمست پلور.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

1– آیا بین شرایط اقلیمی و آب و هوایی و تصادفات جاده ای محدوده پژوهش ارتباط هست؟

2- بارزترین عنصر اقلیم مؤثر در تصادفات جاده ای محدوده پژوهش کدام می باشد؟

 

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه