مطالعه تأثیر عوامل اقلیم در بروز تصادفات رانندگی در محور سیاهکل– دیلمان

قسمتی از متن پایان نامه :

ارتباط بین آب وهوا و حمل و نقل

‏            علت تصادفات متعدد و گوناگون می باشد و عوامل زیادی را می توان در برخورد وسایل نقلیه دخیل دانست. مانند غیراستاندارد بودن شرایط جاده ای، کمبود علایم راهنمایی، عدم آشنایی رانندگان به شرایط جاده در اولین سفر در محورهای نا آشنا، نقص وسایل نقلیه، سرعت غیرمجاز مخصوصاً در سالهای اخیر که تحولی در سیستم ماشینهای جدید به وجودآمده، همچنین از همه مهمتر عوامل اقلیمی را می توان نام برد. بسیاری از تصادفات در سراسر جهان و همچنین در ایران علت های اقلیمی داشته می باشد. وجود مه که موجب کاهش دید می گردد چنانچه در چند سال گذشته هواپیمای وزیر راه در استان گیلان و چند تن از دولتمردان در استان مازندران به علت وجود مه غلیظ و کاهش دید خلبان سقوط کردند و سرنشینان آن از بین رفتند. یخبندان عامل دیگر اقلیمی که در نواحی گوناگون خصوصاً کوهستانی عامل برخورد وسایل نقلیه بوده و می باشد. لغزندگی سطح جاده به خاطر ریزش باران مخصوصاً در استان گیلان که در بسیاری از ماهها و روزهای سال از شرایط بارندگی برخوردار می باشد از دیگر عوامل تصادفات جاده ای می باشد. لغزندگی سطح جاده به خاطر ریزش باران مخصوصاً در استان گیلان که بسیاری از ماهها و روزهای سال از شرایط بارندگی برخوردار می باشد از دیگر عوامل تصادفات جاده ای می باشد . بالا رفتن دما در فصل تابستان از نظر روحی و روانی موجب افزایش بی حوصلگی و عصبانیت رانندگان یا خواب آلودگی آنها می گردد نیز جزء عوامل اقلیمی مؤثر در تصادفات می باشد. پس به گونه اختصار می توان عوامل ایجاد تصادف را به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم نمود که عوامل انسانی چنانکه ذکر گردید عوامل انسانی، فرهنگ رانندگی و شرایط اقتصادی – اجتماعی افراد (مالکیت خودروهای فرسوده یا نو)     می باشند. از بین عوامل طبیعی، عوامل اقلیمی یعنی شرایط جوی در حین رانندگی از مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده ای محسوب می شوند.

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2-2-3-1  بارش و سوانح جاده ای

‏            بارش زمانی اتفاق می افتد که هوای مرطوب و عامل صعود هر دو باهم در منطقه ای وجود داشته باشند به بیانی دیگر هوای مرطوب تا ارتفاع معینی بالا می رود و بر اثر سرد شدن پی در پی به نقطه اشباع       می رسد و در مرحله بعد ابر بارش را پدید می آورد. عدم وجود هر یک از این دو عامل مانع وقوع بارش می گردد (علیجانی و کاویانی، 1371، ص 1371) با در نظر داشتن آمار سوانح جاده ای از بین پدیده های جوی مؤثر بر حمل و نقل جاده ای بارندگی و جاده های خیس و لغزنده نسبت به یخبندان، ریزش برف و پدید آمدن مه اهمیت بیشتری دارند. در استرالیا (رابینسون 1965) و در ایالات متحده آمریکا (شرتز و فارهر، 1978) نشان دادندکه نسبت تصادفها در روزهای بارانی در مقایسه با روزهای غیربارانی 30 ‏درصد بیشتر می باشد. حدود 20 ‏درصد از کل سوانح منجر به زخمی شدن در بریتانیای کبیر در نتیجه لغزندگی در سطح جاده هاست (اسمیت، 1982 و کادلینگ، 1974).. مشکل اصلی بارندگی در حمل و نقل جاده ای، کاهش دید، کاهش مقاومت وسیله نقلیه در برابر لغزندگی و انعکاس نور از سطح جاده خیس در هنگام شب می باشد. ریزش باران به همراه بادهای شدید سوانح را بیشتر می کند. پخش آبهای گل آلود در هنگام عبور وسائط نقلیه بر روی شیشه اتومبیلهای دیگر موجب کاهش دید به ویژه در شب می گردد. شمار تصادفها هنگامی که چندین مورد از شرایط مختلف جوی، نوری و جاده ای در کنار هم  باشند، بیشتر خواهد بود. مهمترین تغییرات مرتبط با شرایط جوی در شبکه حمل و نقل جاده ای تغییر در اصطکاک سطح جاده بعد از بارندگی می باشد. تحقیقات تجربی بسیاری در سه دهه گذشته در باره تغییرهای اصطکاک آسفالت و تایر اتومبیلها در شرایط بارانی انجام شده می باشد. در بیشتر تحقیقات بر لغزنده بودن سطح جادهها در نتیجه باران تأکید شده می باشد. دو جنبه مهم در این امر ضخامت لایه آب در سطح جاده و طول مدتی می باشد که سطح جاده خیس بوده می باشد. در هر دو حالت مدلهای این شاخص ها را برآورد می کنند (دونلوپ و همکاران، 1976 و هاروود و همکاران، 1988).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1– آیا بین شرایط اقلیمی و آب و هوایی و تصادفات جاده ای محدوده پژوهش ارتباط هست؟

2- بارزترین عنصر اقلیم مؤثر در تصادفات جاده ای محدوده پژوهش کدام می باشد؟

 

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه